Kerstcup 2012

Venlo, 15-12-2012

Afgelopen zaterdag 15 december werd er weer gestreden voor de Kerstcup. Er hadden zich weer 36 leden ingeschreven. Door de waarnemend wedstrijdleider, Geert-Jan Keijsers, werd besloten om iedereen in 4 poules van 9 personen in te delen. John Postulart, bij wie normaal de wedstrijdleiding in handen is, was helaas verhinderd . Daarmee was tevens de regerend houder van de Kerstcup er niet bij. Meteen zagen een aantal andere leden hun kans schoon om er helemaal voor te gaan.

Nadat iedereen was warm gespeeld en zich hadden verzameld in de kantine konden de poules bekend worden gemaakt. Helaas kwam er één jeugdspeler niet opdagen, waardoor er een poule met 8 spelers over bleef. Toen kon de poulefase van start. Er zaten soms al mooie en spannende wedstrijden tussen. De starters konden aardig mee met het beter hogere niveau en wisten soms zelfs te winnen van mogelijke titelkandidaten. Vele andere jeugdspelers waren ook op hun best. Zo kwamen er soms verrassende poulewinnaars uit de bus.
Het plan was om de eerste vier van iedere poule door te laten gaan naar de knock-out fase. Helaas begon de tijd te dringen, waardoor besloten werd om alleen de eerste 2 door te laten gaan. Het was bij een aantal poules daardoor even goed tellen wie er nu verder mochten. Voor sommige een teleurstelling, omdat zij net buiten de boot vielen. Onder de 8 spelers die naar de knock-out fase gingen, waren er maarliefst 4 jeugdspelers.

Tijdens de kwartfinale waren de wedstrijden als volgt:
Eric – Henk, Jesse – Wim, Geert-Jan – Bram, Peter – Kevin
Helaas wist er maar 1 jeugdspelers deze ronde te overleven. Door gingen Jesse, Henk, Geert-Jan en Peter.

Tijdens de halve finale waren de wedstrijden als volgt:
Henk –Jesse, Geert-Jan – Peter
Mooie partijen waaruit uiteindelijk twee winnaars kwamen, Jesse en Peter.

Tijdens de finale kreeg Jesse 6 punten voor op Peter. Een strijd de gelijk opging. Jesse wist op de beslissende momenten de games naar zich toe te trekken. Hij won uiteindelijk in 3-2. De eerste keer in zeer lange tijd, zo niet de eerste keer in de geschiedenis van de Kerstcup, dat een jeugdspeler wint.

Na afloop van het toernooi was het ook dit jaar weer tijd voor de tombola. Er waren weer veel loten verkocht. Omdat er ook genoeg prijzen ter beschikking waren, was de tafel flink gevuld. Onder toeziend oog van notaris Theo werden de loten door de winnaar, Jesse, getrokken. Het ging er zeer fanatiek aan toe, want er zaten toch een aantal mooie prijzen tussen die zeer in trek waren. Helaas viel niet iedereen in de prijzen. Elly en Gerard hadden weer het meeste beet tot ergernis van velen. Dit kwam mede doordat zij moesten passen op loten van diverse andere leden die helaas eerder weg moesten.
De culinaire hoogstandjes bleven ook dit jaar natuurlijk niet achterwegen, want tijdens deze lange intensieve dag moet er ook goed gegeten worden. Er was dan ook weer genoeg cake, goulashsoep, Turks brood met kruidenboter en broodjes knakworst.

Het was uiteindelijk weer een sportieve en gezellige dag, welke voor sommige erg laat werd. Alle vrijwilligers en alle leden weer bedankt.

Xander Stoot

Winnaar: De finale: