Verslagen

Wandelen 2015

Venlo, 26-09-2015

De keuze was gevallen op Zaterdag 26 september omdat op deze datum de meesten mensen konden. Helaas moesten enkele leden zich afmelden zodat we nog maar met 7 personen over waren. Dit mocht de pret niet drukken want het beloofde een prachtige dag te worden met veel zon en geen regen.

Er was gekozen voor een wandeling in Epen in ons eigen mooie Limburg. Het zou ongeveer een uurtje rijden zijn ware het niet dat er 5 km voor onze bestemming een fikse wegomlegging stond aangegeven. Dus kregen we een stukje sightseeing met de auto op de koop toe.

Eindelijk in Epen en dan parkeren op de parkeerplaats van het “patronaat” zoiets vind je alleen nog in Limburg. Voordat we op weg gingen onze wandelschoenen aantrekken en eerst nog ’n kopje koffie bij restaurant “de Vier Jaargetijden”.

Rond 13.30 uur gingen we op stap de holle weg omlaag over weilanden en smalle paadjes door dit mooie gebied. In dit heuvelland is een ding zeker als je omlaag gaat moet je ooit weer omhoog en bij deze wandeling gingen we vaak omlaag en dus ook vaak omhoog. Er waren echte kuitenbijters bij maar wanneer je boven aangekomen was werd je beloond met een prachtig uitzicht. Eerst even een kleine pauze en wat drinken en wat eten, broodje, appel , tomaat en natuurlijk het nodige snoep. Nadat ieder zijn rugzak wat lichter had gegeten ging de tocht verder.

In de routebeschrijving had men het over stegelkes dit zijn typische draaipoortjes die zorgen dat je gemakkelijk door een hek kunt lopen en dat het vee niet naar buiten kan typisch iets voor deze streek. Wat je ook in deze streek heel veel ziet zijn de prachtige wegkruizen.

Onze wandeling vorderde en we kwamen in de buurt van het restaurant waar we een echte pauze zouden houden. Eerst nog een klein klimmetje en boven aan de berg zou het zijn…. Helaas was het restaurant boven aan de berg niet het juiste, dit lag nog ongeveer 500 meter verder naar boven. We gingen naar Restaurant Gerardushoeve, we hadden een ongekend mooi uitzicht vanaf het terras.

Natuurlijk beloonden we ons met wat lekkers te drinken cola, koffie en sommigen zelfs van die bloemenvazen met zo’n goudgele vloeistof.

Nadat we uitgerust waren gingen we weer op pad. Het grootste gedeelte van de wandeling hadden we achter de rug, we moesten nog 4 km, het grootste deel bergaf. Dat bergaf ook niet meevalt ontdekten we toen we door een bos over een erg smal paadje naar beneden moesten. Het pad was nauwelijks te onderscheiden van de overige begroeiing en was op plaatsen erg glad. Gelukkig zijn we allemaal zonder problemen beneden aangekomen. Op deze plek had je een mooi uitzicht op een kasteel dat in België lag. De verdere route liep langs oude vakwerk woningen en via de typische stegelkes door weilanden waar de koeien ons nieuwsgierig bekeken.

Nog een klein stukje want voor ons zagen we het plaatsje EPEN weer opdoemen. Na de bekende laatste loodjes kwamen we aan bij het “patronaat”waar onze auto’s stonden.

De wandelschoenen gingen uit en op naar restaurant “de Vier Jaargetijden om een hapje te eten. Het was best druk en op de meeste tafels stond een bordje gereserveerd. Gelukkig had de bediening nog een speciaal plekje voor ons gevonden in de “huiskamer”. Dit was een mooie ruimte waar we rustig onder konden eten. Het eten smaakte goed. Na een poosje te hebben nagetafeld werd besloten om terug te rijden richting Venlo. Het was stilaan wat laat geworden en we hadden natuurlijk nog die mooie wegomlegging voor de boeg. Met TomTom geen probleem en zo was weer een eind gekomen aan een mooie wandeling en een gezellige dag.