Kerstcup 2017

Venlo, 23-12-2017

Dit jaar werd de Kerstcup, heel toepasselijk, vlak voor de kerst gehouden op 23 december. Het beloofde een drukke en gezellige dag te worden met maar liefst 29 deelnemers. De deelnemers streden in drie poules van 7 en één poule van 8. De eerste vier mensen in de poule mochten door naar het volgende circuit. De resultaten van deze poules zagen er als volgt uit:

Poule A B C D
1e Jesse Peter C. Geert-Jan Huub
2e Johan Eric Wim Grzegroz
3e Sem Xander Patrick Theo
4e Qjano Rafael Piet John
5e Geert Famke Ger Peter v H.
6e Dave Huy Wessel Fenna
7e Sjors Max Roel Marcel
8e Kris

Na een veelvoud aan wedstrijden gespeeld te hebben, werd er een pauze ingelast waarin iedereen weer op kracht kon komen. Dankzij de aanwezigheid van zelfgebakken wafels, broodjes knak en allerlei andere lekkernijen, die door familie Beumers verzorgd werden, was dit geen probleem.

De eerste knock-out fase ging vrij soepel voor de meeste kandidaten, aangezien bijna alle wedstrijden met 2-0 beslist werden. In de allereerste ronde moest Jesse echter wel eerst zien te winnen van John, twee kanshebbers voor de titel. Hoewel Jesse uiteindelijk met 2-0 gewonnen had, moest hij er zeker voor knokken want het was een zwaarbevochten tweede set. Diegene die naar de achtste finales doorstroomden waren Wim, Eric, Qjano, Jesse, Peter, Geert-Jan, Huub en Xander.

Tussen Wim en Eric bleef het spannend tot de 1-0 en daarna bleek toch dat de lange noppen heersten over de korte noppen. Tussen Qjano en Jesse werd het nog spannend. Het ging om een beslissende derde set, waarbij Qjano met 5 punten voorsprong op matchpoint kwam te staan. Qjano heeft de potentie om de titelverdediger uit te schakelen. Echter mocht Jesse vijf keer achter elkaar serveren. Hij toverde vijf moeilijke opslagen uit de hoed en wist met de hakken over de sloot nog van Qjano te winnen. Een erg spannende match.
Nog een spannende wedstrijd was die tussen Peter en Geert-Jan. Een wedstrijd die je finale waardig kunt noemen. Peter wist deze langdurige wedstrijd vanaf 0-0 toch naar zich toe te trekken. Verder won Huub, finalist van vorig jaar, van Xander.

In de halve finale nam Huub het op tegen Wim en Jesse tegen Peter. Tijdens de partij tegen Eric was Wim erg sterk en had veel vertrouwen in zijn slagen. Maar Huub wist daar wel raad mee en sloeg redelijke moeiteloos door de vervelende ballen van Wim heen. Het werd dan ook overtuigend 2-0 voor Huub en stond hij daarmee wederom in de finale. Ondertussen stonden Peter en Jesse tegen elkaar te spelen, die vaak op de training ook al tegen elkaar strijden, dus zij waren al op elkaar ingespeeld. Dat zij aan elkaar gewaagd zijn blijkt uit het feit dat er een derde en beslissende set gespeeld moest worden voor een plek in de finale. Peter was ditmaal net iets te sterk en zelfverzekerd voor Jesse en schakelde daarmee de titelverdediger uit.

De finale werd dus gespeeld tussen Huub en Peter. Dankzij het kleurensysteem van de Kerstcup kreeg Huub 10 punten voorsprong op Peter. Een moeilijke uitdaging voor Peter dus. Huub wist met 21-19 de eerste set met veel spannende momenten binnen te hengelen. Hier was Peter niet van gediend en won de tweede set. Het beloofde dus een spannende finale te worden. Dat was het ook, want in de derde set stond het op een gegeven moment 19-19. Beide mannen waren een beetje nerveus en maakten daarom soms foutjes door haastige slagen. Dit ging op en neer en het werd 21-21. Het publiek keek met spanning toe. Maar uiteindelijk kan er maar één iemand winnen en diegene was Huub!
Zijn harde werk wierp zijn vruchten af. Vorig jaar tweede en dit jaar eerste. Knappe prestaties van Huub. Gefeliciteerd! Dat wordt wederom een kleur omhoog voor Huub.

Zoals elk jaar verheugd iedereen zich op de traditionele tombola die na de Kerstcup altijd gehouden wordt. Net zoals elk jaar zorgt mastercaller Theo ervoor dat de tombola op een sfeervolle en geweldige wijze verloopt. Er werd veel gelachen en geroepen, want de tombola is ook een soort malle schreeuwcompetitie van welke tafel de meeste prijzen naar zich toe trekt. Zo waren er een aantal sponsoren die maar liefst rond de 100 loten gekocht hadden. Dit zorgde ervoor dat de personen in kwestie zeker een totale afstand van 1 kilometer moesten lopen om alle prijzen op te halen. Dankzij de grote opkomst en ook door de tombola-meester Theo, die er ieder jaar weer in slaagt om de tombola in goede banen te leiden, was de tombola een groot succes.

Organisatie en vrijwilligers bedankt voor deze gezellige en sportieve dag. Op naar een fijn en sportief nieuw jaar!

Eric Rheiter