Kerstcup 2016

Venlo, 17-12-2016

Een week voor kerst werd de jaarlijkse Kerstcup gehouden met de traditionele tombola ter afsluiting. Dit jaar hebben 27 leden zich ingeschreven, waarvan er 3 helaas verhinderd waren. Aangezien er nu 24 deelnemers aanwezig waren, konden er vier zeskampen gemaakt worden. De poules zijn voor zover het kon gelijkmatig ingedeeld. De poules, inclusief de eindresultaten, zagen er als volgt uit:

Poule A B C D
1e Jesse Roel Grzegorz Kris
2e Theo Peter Huub Ruud
3e Eric Wim Geert-Jan Xander
4e Tong Rafael Johan Piet
5e Son Patrick Famke Marcel
6e Wouter Giel Lieke Wessel

Aangezien er genoeg tijd over was, werd er besloten om de eerste 4 personen in de poule door te laten gaan naar de knock-outfase. Dit jaar waren het Jesse en Grzegorz die geen enkele wedstrijd in de poule fase verloren hadden. Voor de rest was elke poule redelijk spannend. Na een korte pauze waarin iedereen kon genieten van een broodje knak, frikandel of de zelfgemaakte soep van Tineke, kon iedereen weer op kracht komen en verder spelen of genieten van de wedstrijd en het eten.

Zoals de jongste leden altijd de lootjes van de tombola mogen trekken en opnoemen, werden de tegenstanders in de knock-outfase ook willekeurig ingeloot door een jonge deelnemer. Kris en Eric hoopten ditmaal wederom tegen elkaar te kunnen strijden in de knock-outfase. Eric had nog een appeltje te schillen met titelverdediger Kris, aangezien beiden vorig jaar in de 8ste finale ook tegen elkaar moesten strijden. Daarnaast ontstond er een week van tevoren een soort rivaliteit tussen Wim en Johan. Maar praatjes vullen geen gaatjes, dus hoopten zij ook meteen tegen elkaar te kunnen strijden om te bepalen wie nu de meeste praatjes had.
Met puur toeval was de allereerste trekking Eric versus Kris en moesten Wim en Johan ook tegen elkaar strijden. Verder moest Roel vs. Tong, Grzegorz vs. Jesse, Huub vs. Theo, Ruud vs. Geert-Jan, Peter vs. Piet en Xander vs. Rafael.

Titelverdediger Kris moest zich bewijzen en wist de wedstrijd, in een spannende 3-setter tegen Eric, naar zich toe te trekken. Verder bleek Johan toch vooral praatjes te hebben aangezien Wim had gewonnen. Roel die eerste werd in de poulefase wist niet te winnen van Tong die goed in vorm was. Verder gingen Jesse, Huub, Geert-Jan, Peter en Rafael door naar de kwartfinale.
Ieder jaar weten Wim en Geert-Jan elkaar te vinden in de knock-outfase, waaruit blijkt dat Geert-Jan toch nog een maatje te groot is voor Wim. Huub, die steeds beter wordt en vorig jaar ook al in de halve finale kwam, wist van Tong te winnen. Peter had van Rafael gewonnen en Kris kon zijn titel helaas niet verdedigen tegen Jesse. De halve finale zag er als volgt uit: Geert-Jan tegen Jesse en Huub tegen Peter. Opmerkelijk, maar ook weer niet, zijn het de drie in grijs ingedeelde spelers van de drie, die in de halve finale stonden. Maar dit betekent niet dat de finale tussen twee grijsspelers gespeeld zou worden. Huub wist namelijk in een spannende 3-setter te winnen van Peter die alles uit de kast moest halen om te winnen. Helaas was dit tevergeefs, omdat Huub op de toppen van zijn kunnen aan het spelen was.

Op de tafel ernaast was nog een zeer spannende wedstrijd bezig waarbij Geert-Jan en Jesse vanaf een 0-0 stand tot de 21 moesten spelen. Dit werd uiteindelijk een zeer spannende 3-setter. Jesse wist deze wedstrijd naar zich toe te kunnen trekken en had zijn plek in de finale verzekerd.
De finale werd gespeeld tussen Jesse en Huub die 12 punten voorsprong kreeg op Jesse. De voorsprong bleek zeer nodig te zijn, aangezien Jesse de eerste set overtuigend wist te winnen. Echter was Huub nog lang niet klaar en wist, door uiterst geconcentreerd te spelen, de tweede set te winnen. Uiteindelijk bleek Jesse toch te sterk te zijn voor Huub. Jesse had de finale gewonnen en mag zich dus de winnaar van de Kerstcup 2016 noemen. Gefeliciteerd Jesse!

De Kerstcup is nooit afgerond zonder de tombola. Dit jaar waren er weer mooie prijzen te winnen, waaronder een 32 inch TV als hoofdprijs. Net zoals ieder jaar worden de loten voor de tombola verkocht als zoete broodjes over de toonbank. Dit jaar moesten er echter veel loten opnieuw worden getrokken. Iedereen vermoedde maar dat de gekozen loten van Sjeng waren, aangezien hij er ook een aantal had gekocht, maar helaas niet aanwezig was. Of het was een slimme tactiek van mensen die de prijs eigenlijk niet wilde hebben. We zullen het nooit weten. Er werd veel gelachen (en geschreeuwd) en de tombola blijkt toch maar weer ieder jaar een groot succes te zijn, want gezelligheid staat natuurlijk centraal. De tombola was immers uitermate druk bezocht. Het was natuurlijk, zoals het hoort, een sportieve en gezellige dag. Organisatie en vrijwilligers bedankt voor het verzorgen van een leuke dag en nog speciale dank aan Tineke en Marcel die een nieuwe grill hebben gesponsord en voor veel eten hebben gezorgd! Iedereen een fijne Kerstmis en een gelukkig Nieuwjaar!