Kerstcup 2015

Venlo, 19-12-2015

Op zaterdag 19 december werd de jaarlijkse Kerstcup met aansluitend de traditionele tombola gehouden. Dit jaar deden er 23 deelnemers mee aan de Kerstcup 2015, een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar. Er werd besloten om 4 poules van 5/6 mensen te maken van gemixte sterkte. Dit wil echter niet zeggen dat de minder sterke spelers geen kans hebben, want bij de Kerstcup gaat het erom dat iedereen een zo gelijk mogelijke kans krijgt om de Kerstcup te winnen. Dit werd gedaan op basis van een kleurensysteem waarbij de minder sterke speler punten voorsprong krijgt.

Dit jaar gingen er veel deelnemers door naar de knock-outfase als de poulefase voor 15:00 was afgelopen. Velen hoopten dat ze daardoor naar de volgende ronde konden gaan. Tot een grote opluchting was dit ook het geval. Het is immers ook leuker als je veel wedstrijden kunt spelen.
De eerste 3 en 4 personen van de poule gingen door naar de knock-outfase.

De gelukkigen van de verschillende poules waren als volgt:

Poule A B C D
1e Eric Kris Abraham Wim
2e Geert-Jan Piet Johan Theo
3e Ruud Rafael John Huub
4e Sem - - Famke

In de poulefase hadden Eric, Kris en Abraham geen enkele wedstrijd verloren. In poule D daarentegen was het nog spannend wie er allemaal doorging. Er mag gezegd worden dat Abraham, die voor de eerste keer meedeed, verassend als ongeslagen speler uit de poule naar voren kwam en een uitstekende prestatie heeft neergezet. Ook valt op dat de jongere deelnemers steeds beter beginnen te worden en dat de oudere generatie dus meer moeite moet doen om te kunnen winnen.

Hoewel er, als ik me kan herinneren, altijd een pauze heeft plaatsgevonden voor de knock-outfase werd er dit jaar gewoon volop doorgespeeld. Blijkbaar hadden de spelers genoeg energie en zin om meteen door te meppen. In de 1/8-finale speelden tegen elkaar:
John – Rafael, Eric – Famke, Theo – Kris, Abraham – Wim, Ruud – Sem, Huub – Renzo, Geert-Jan – Son en Piet tegen Johan.
Ook de meeste van deze wedstrijden waren erg spannend, maar helaas kan niet iedereen doorgaan.

De kwartfinale zag er als volgt uit:
Piet – Huub, Ruud – Wim, Kris – Eric en Geert-Jan tegen John.

De jongste van dit stel, Huub, had gewonnen van Piet. Tevens kon Wim ook een plaats bemachtigen in de halve finale, die het elk jaar toch weer ver schopt in dit toernooi. Kris en Eric hoopten tijdens de loting al om tegen elkaar te mogen spelen. Zij hebben elkaar nog nooit eerder getroffen in het knock-out systeem. De gebeden zijn verhoord en ze mochten inderdaad tegen elkaar spelen. Er bleek veel druk te staan op deze partij en was het een spannende partij, over het niveau niet te spreken. Kris kon de wedstrijd naar zich toe trekken en ook hij ging door naar de halve finale. Geert-Jan en John, een klassieker, duurde vrij lang. Er kan er maar een de winnaar zijn van dit zenuwslopend duel en dat was Geert-Jan.

Zoals eerder gezegd komt Wim vaak ver in het toernooi, maar dan is er altijd wel een moment dat hij tegen zijn vader moet spelen, Geert-Jan. Wederom kon Wim de winst niet binnenslepen en stond Geert-Jan voor de zoveelste keer in de finale. Kris won overtuigend van Huub en daarmee was de finale bekend: Geert-Jan versus Kris.

Voor de eerste keer staat Kris in de finale van de Kerstcup. Geert-Jan kreeg een moeilijke opgave omdat hij 10 punten voor moet geven op Kris. De eerste set werd gewonnen door Kris. De tweede set was zeer spannend, het stond 19-19, maar wist Geert-Jan de set met 21-19 te winnen. Nu brak het moment aan, de laatste set die zou bepalen wie zich de winnaar van dit toernooi kon noemen. De winnaar van de Kerstcup, die de rest van de avond mocht opscheppen met zijn titel, is uiteindelijk geworden …… Kris! Voor de eerste keer heeft Kris de Kerstcup gewonnen en mocht natuurlijk trots zijn op zichzelf en twee felbegeerde bekers mee naar huis nemen.

Maar de Kerstcup is niet afgelopen zonder dat de traditionele tombola is gehouden. De loten worden zoals altijd in een sneltreinvaart verkocht door de gebruikelijke notaris, Theo. De fanatieke Johan had alweer gevraagd of hij zijn gelukstafel kon reserveren waarop hij zijn loten kon uitstallen. Ook Elly en Gerard hadden hun standaard plekje vrijgehouden om hun tientallen loten op te leggen. Iedereen ging er weer goed voor zitten om veel prijzen te winnen, of ze die nu leuk vinden of niet. Daar gaat het natuurlijk niet om, de gezelligheid staat hierbij altijd centraal.
Ook dit jaar mocht de jongste deelnemer de lotnummers opnoemen en in dit geval was dat deelneemster Jasmijn (dochter van Joep Soree). Er werd veel gelachen en gebruld en is de tombala wederom een groot succes geworden. Deelnemers, vrienden en familie blijven altijd nog even nazitten en kletsen gezellig de avond lang door.

Het was natuurlijk, zoals het hoort, een sportieve en gezellige dag. Alle vrijwilligers en alle leden weer bedankt!