Kerstcup 2014

Venlo, 20-12-2014

Zaterdag 20 december werd er bepaald wie zich de winnaar van de Kerstcup 2014 mag noemen. Ondanks dat er dit jaar maar 19 leden meededen bleef het natuurlijk, zoals gewoonlijk, een gezellige en sportieve dag. Door het geringe aantal deelnemers werd er besloten om twee poules van 6 en één poule van 7 te maken. Helaas waren een aantal leden verhinderd om mee te doen, waaronder een aantal zeer sterke spelers die de Kerstcup al eens gewonnen hadden. Meteen zagen een aantal andere leden hun kans om dit jaar wel de Kerstcup te bemachtigen.

In elke poule zat een mix van ervaren en nog onervaren spelers. Door het kleurensysteem, om te bepalen of je punten voor krijgt of weg moet geven, werd er voor iedereen een kans gecreëerd om te winnen. Van de 6-kampen gingen de nummers 1 en 2 door naar de knock-out fase en van de 7-kamp gingen de nummers 1, 2 en 3 door. Tevens ging de beste nummer 3 van de 6-kampen door.

In iedere poule was er een iemand die elke wedstrijd gewonnen had: John, Sjeng en Eric. De strijd voor beste nummer 3 ging tussen Johan en Theo. Na een paar glazen bier werd er meer gelachen dan serieus gespeeld tussen deze twee teamgenoten. Uiteindelijk won Johan.

Er bleek nog voldoende tijd over te zijn nadat de poulefase gespeeld was. Tijdens de pauze, waarin iedereen even op adem kon komen en kon genieten van wat drinken en eten, werd er voor de eerste keer besloten om een troosttoernooi en een hoofdtoernooi te houden. Het troosttoernooi bestond uit twee poules van 6 en 5 spelers. De winnaar van het troosttoernooi werd bepaald door een finale tussen de nummers 1 van beide poules. Het hoofdtoernooi kende zoals gewoonlijk een knock-out systeem.

De kwartfinale luidde als volgt:
Sjeng – Piet, Ruud – John, Xander – Eric en Wim – Johan.
Wederom waren het zeer spannende en intensieve wedstrijden. Diegenen die een plaats in de halve finale konden bemachtigen waren Sjeng, John, Xander en Johan.

De halve finale werd gespeeld tussen Sjeng – Johan en Xander – John. Sjeng had verassend gewonnen van Johan met 2-0 (21-18, 21-14) en ging door naar de finale. Xander die nog op adem moest komen van zijn vorige partij kon helaas niet winnen van titelfavoriet John. John bleek toch te sterk te zijn en won met 1-2 (21-16, 15-21, 16-21).

Ondertussen waren de nummers 1 van de poules in het troosttoernooi bekend. Het waren wederom spelers die elke wedstrijd in de poule gewonnen hadden, namelijk de overslagen Huub en Tijmen. Maar er is er maar één die zich winnaar van het troosttoernooi mag noemen. De finale van beiden toernooien zagen er dus als volgt uit:
Troosttoernooi: Huub – Tijmen
Hoofdtoernooi: Sjeng – John

Er werd besloten om eerst de finale van de troostronde te spelen en daarna de finale van de hoofdronde. Zo konden de toeschouwers zich focussen op één wedstrijd.
Huub kon voordeel halen uit zijn aantal punten voorsprong waardoor hij 2-0 (21-17, 21-18) van Tijmen had gewonnen.
Ook Sjeng kreeg punten voor op John, maar liefst 12 punten om precies te zijn. Er kan natuurlijk maar één winnaar zijn en de winnaar van de Kerstcup 2014 was niemand minder dan, Sjeng! Sjeng was dit jaar in goede vorm en wist met een overtuigende 2-0 (21-18, 21-10) van John te winnen.

Omdat er van tevoren geen rekening gehouden was met een troosttoernooi, kreeg de winnaar, Huub, een aantal loten voor de tombola.
Sjeng kon naar huis met de felbegeerde Kerstcup wisselbeker en een zeer mooie beker voor de eerste plaats van het toernooi.

De Kerstcup is tegenwoordig niet meer compleet zonder een tombola. Voor het eerst werden alle loten verkocht! Net zoals vorig jaar was Theo de notaris en Lieke mocht weer de loten trekken en de nummers afroepen. De prijzentafel bleek zoals gewoonlijk goed gevuld te zijn met als hoofdprijzen een Bosch schuurmachine en twee kaartjes voor de Efteling. Sjeng had blijkbaar zijn geluksdag en won tevens een hoofdprijs van de tombola, de kaartjes voor de Efteling. Hij was in een gulle bui en besloot de kaartjes af te geven aan Lieke die zo hard haar best had gedaan vandaag. Natuurlijk viel een flink aantal mensen ook in de prijzen en konden tevreden naar huis gaan met een volle tas en een volle maag.

Ondanks het geringe aantal deelnemers was het nog steeds een drukke boel door andere clubleden en familieleden. Het was natuurlijk, zoals het hoort, een sportieve en gezellige dag. Alle vrijwilligers en alle leden weer bedankt!

Eric Rheiter