Fietstocht 2016

Venlo, 10-09-2016

Het is zaterdagochtend, 10.30 uur, bij het clubgebouw van TTV Venlo. De dag kan niet mooier beginnen. Het zonnetje schijnt, de weersverwachting voor vandaag is zonnig tot 26 °C en 18 leden met aanhang staan te trappelen om op tijd te vertrekken. Eerst nog een sanitaire stop en dan op weg via het Monsieur Nolensplein richting Restaurant Valuas. Via het fietspad langs de Maas achter Valuas trekt de stoet, druk kakelend als kippen langs de mooie maasoever richting het Kapelke van Genooi. De voetbalvelden van SV Venlo passerend gaat de route verder langs de Maas richting het viaduct van de A73. Na het viaduct gaat de weg verder via de binnenweg achter de Champignonkwekerij Lutece, richting Velden waar de stoet genietend van de mooie boerderijen en weides bij het veer van Velden stopt.

Even nog snel wat water drinken en wat foto's maken voordat het veer aanmeert. Dobberend geniet menigeen van het mooie uitzicht over de Maas met de bootjes en de eenden of het pitoreske kerkgebouw van Grubbenvorst. Boven aan de oevers aangekomen gaat de weg verder door Grubbenvorst heen richting Kaldenbroeck, waar de eerste rustpauze is. De bende van Venlo verovert het ayuvedische terrasje en tovert het om in een gezellig lange Bourgondische tafel. Heerlijk genietend van de rust wordt er een kopje koffie, een biertje of een Lassi verorberd. Els heeft geprobeerd om de hond des huizes dropjes te laten eten, maar de hond legt elk dropje dat hij krijgt op een plekje onder de struik voor later. Slim beest! Om de fietstocht toch een educatief tintje te geven heeft Theo iedereen een vel met vragen onder de neus geschoven met 10 willekeurige vragen. Vanaf nu is het ineens heel stil op het terras. Alleen de vogels en een enkele vakantieganger op het terras zijn nog te horen. Na de vragen te hebben ingeleverd gaat de tocht verder door het de bossen van Kaldenbroeck richting de Theetuinen van Broekhuizen.

Even een klein hapje eten en genieten van de bloeiende tuinen om het theehuis. Tijd voor een watergevecht tussen Yvonne, Theo en Henk. De heren waren de verliezers. Via het smalle fietspad met brandnetels gaat de route verder naar Broekhuizen, waar weer gestopt wordt voor de oversteek met het veer naar Arcen.

Eenmaal boven gekomen aan de oever is er geen uitleg meer nodig hoe de route van daaruit verder verloopt. Voordat de laatste fietser van de groep bovenaan de oever is, zijn de eersten al gestopt bij het café van de Hertog Jan Brouwerij. Doordat bijna alle terrasplaatsen bezet zijn, zijn we genoodzaakt om binnen te zitten. Maar dat mag de pret niet drukken. De vele biersoorten van Hertog Jan nemen stevig aftrek en de sfeer is des te gezelliger. Misschien is het voor een enkeling een prima eindpunt van deze fietstocht, maar dan ben je nog niet terug in Venlo. Dus, op richting Arcen en in het dorp nog een ijsje eten bij Clevis of voor de die-hards nog snel een biertje pakken op de nabijgelegen terrassen.

Uitgerust en in prima stemming gaat de weg terug via de bossen van het Hanick richting Velden. Even nog een sanitaire stop voor een enkeling langs de weg. Theo K. doet dat op zijn manier en fietst een flink stuk voorruit op de route, tenminste dat denkt hij. De hele groep vervolgd de route en men mist op een gegeven moment toch Theo K. Telefonisch is hij niet bereikbaar, geen wonder in de middle of nowhere. Theo G. met Johan fietst de route terug op zoek naar Theo K. Niet te vinden. Inmiddels heeft Theo K. de groep weer terug gevonden. Theo G. en Johan zijn na een telefoontje er ook weer bij. De groep vervolgd de route door Schandelo richting TTV Venlo.

Bij aankomst in de kantine hebben Roel en Saskia al een chinese rijsttafel klaargezet, zodat we meteen kunnen aanvallen. Onder het genot van het eten en een drankje werd nog eens gezellig nagepraat over de afgelegde route. Aan het eind van de maaltijd is er nog de prijsuitreiking van de vragenlijst. Omdat er 3 winnaars zijn moet er een getal onder de 10 geraden worden. Carin van Pol is uiteindelijk de winnares en krijgt daarom de verdiende fietsersmedaile. Bij deze van harte gefeliciteerd! Het was alom een geslaagde dag, mede door het prachtige weer.

Bij deze willen we dan ook de organisatie bedanken voor het opstellen van de route en het eten. Verder willen we ook het bestuur met als kernlid Piet Martens bedanken voor de financiële bijdrage aan deze fietstocht en niet te vergeten Theo en Theo voor de kwisopdracht en de fotografische bijdrage van de fietstocht.

Op naar fietstocht 2017!

Tineke en Marcel