Clubkampioenschappen 2016

Venlo, 21-05-2016

Op 21 mei, een mooie zonnige dag, werden de clubkampioenschappen 2016 van TTV Venlo gehouden. Ook dit jaar vond de clubkampioenschappen wat later plaats dan gewoonlijk. Voorstel was om het voor de volgende keer eerder te organiseren zodat het zweet niet alle kanten uitbreekt op deze zonnige dag in mei. Er deden 17 leden mee, waarvan 6 jeugdigen en 11 senioren met de toevoeging van twee kersverse leden. Verhoudingsgewijs met het totaal aantal leden is dit nog best redelijk. Helaas was er dit jaar geen recreantenpoule in verband met te weinig aanmeldingen. Hopelijk krijgen we de volgende keer meer inschrijvingen vanuit de kant van de recreant.

Bij de jeugd werd er besloten om gewoon een 6 kamp te houden, maar dan 2x. Dus iedere jeugdspeler speelde twee keer tegen elkaar. Voor de senioren was het twijfelachtig wat nu het plan was. In eerste instantie zouden de spelers waarschijnlijk in twee poules verdeeld worden met 5/6 spelers. Omdat iemand van de senioren zich verkeken had qua aanvangstijd, werd er uitgegaan van 10 spelers. Sommigen wilden daardoor een giga-poule hebben, waardoor iedere speler tegen elkaar één keer heeft gespeeld. Echter voegde, de meneer die zich had vergist in de tijd, zich alsnog toe aan de clubkampioenschappen. Een groot sportfestijn werd het dus.

Rond 12:30 konden de clubkampioenschappen eindelijk beginnen na een enkele vertraging. Uiteindelijk is alles gewoon goed gekomen.

Jeugd

Als Huub meedoet bij de jeugd, dan kun je meestal van tevoren al zeggen wie de winnaar van de poule wordt. Hij heeft niet voor niks 100% geslagen in de competitie. Het was echter wel de vraag wie er dan tweede zou worden bij de jeugd. Aangezien de senioren een lange tijd bezig waren met hun wedstrijden, was er ruimte genoeg om bij de jeugd nog een balletje tegen elkaar te kunnen slaan. De vermoedens over de nummers 1 en 2 bleken te kloppen. Zo wist Huub de bovenste regionen in de poule te domineren en bleek de strijd om de tweede plaats inderdaad een spannende te zijn met veel jeugdspelers rond hetzelfde aantal punten. Er kan er maar eentje de tweede plek bemachtigen en ditmaal was dat Famke. Huub en Famke, proficiat met jullie prestatie!

Senioren

Zoals eerder gezegd speelden de senioren dus 10 wedstrijden maar liefst. Dit heeft zo wel de tol geëist van de energie van de senioren en voelen sommigen het nog de volgende dag. Bij de senioren kon men van tevoren nog niet zeggen wie er zou winnen. Er werd veel verwacht van het talent uit Letland, Aleksandra, die voor de eerste keer meedeed aan de clubkampioenschappen bij TTV. Het beloofde spannend te worden met de vele sterke spelers in deze poule. Wat opviel is dat op het begin van de wedstrijden, veel van deze wedstrijden besloten werden in 3 of 4 sets. Maar naarmate de dag vorderde en de energie afnam, werden de meeste wedstrijden in 4 of 5 sets besloten. Na vier/vijf gespeelde rondes werd het al snel duidelijk tussen welke spelers het ging om de strijd voor de eerste plaats. De volgende spelers waren de eerste vier rondes nog ongeslagen: Jesse, Peter, John en Aleksandra. In de vijfde ronde mocht John tegen Aleksandra spelen, waarbij Aleksandra van een 2-0 achterstand op knappe wijze victorieus naar voren kwam met een spannende wedstrijd van vijf sets.

Vervolgens mocht zij tegen Peter spelen en als Aleksandra deze won, dan had zij al een goede voorsprong op de rest van deze drie andere koplopers in de poule. Het werd een spannende 4-setter (11-6, 10-12, 10-12, 8-11) wederom in het voordeel van Aleksandra. Naast haar, had Jesse tot de zesde rond nog niks verloren. In de zevende ronde mochten deze twee spelers tegen elkaar uitmaken wie de beste was. Jesse wist eerst met een overtuigende 11-4 te winnen. Echter kreeg hij het moeilijk en verloor de twee opeenvolgende sets met 8-11 en 2-11. De vierde was een spannende, 12-10 in het voordeel van Jesse. Wederom werd het een zenuwslopende wedstrijd van vijf sets. En wederom wist Aleksandra deze naar haar toe te trekken en was nog steeds ongeslagen. Het werd nu al vrij snel duidelijk wie de eerste plek kon bemachtigen. De top 5 zag er uiteindelijk als volgt uit:

• 1. Aleksandra
  • 2. Jesse
  • 3. Peter
  • 4. John
  • 5. Johan

Een extra compliment naar Johan die het zo lang kon volhouden en fitter was dan sommige andere (jong)senioren en die een mooi resultaat wist neer te zetten. Ook nog complimenten naar Gregor, een nieuw lid die voor de eerste keer meedeed, die tevens een goed resultaat neerzette.

Uiteindelijk heeft Aleksandra de verwachtingen waar kunnen maken en werd zij de winnaar van de clubkampioenschappen senioren 2016. Complimenten en gefeliciteerd met deze uitmuntende prestatie! Voor de eerste keer meedoen en gewoon winnen.

Al met al was het een gezellige, sportieve en zeer intensieve dag. Aandachtspuntje om het de volgende keer wat rustiger aan te doen.

Eric Rheiter